A távfelügyelet sokaknak olyan, mint egy láthatatlan szuperhős, aki éjjel-nappal őrzi az otthonukat. De a mindennapokban azért előfordulnak félreértések, vicces kérdések és olyan helyzetek, amikor kiderül: nem is mindenki tudja pontosan, mire jó ez a szolgáltatás. Most eloszlatjuk a ködöt…
Nézzük meg együtt, mik azok a kérdések, amik újra és újra előkerülnek, és amiket érdemes tisztázni, hogy Ön is tisztábban lásson!
„Meg tudják mondani a 4 számjegyű kódomat? Elfelejtettem.”
Ez a kód olyan, mint a PIN a bankkártyájánál – szigorúan titkos. És hogy mennyire? Annyira, hogy még a telepítő szakember is félrenéz, amikor Ön beüti. A távfelügyeleti központ pedig még csak nem is látja. Ha elveszett, sajnos mi nem tudjuk pótolni – ilyenkor a rendszer telepítője tud segíteni. Tipp: jegyezze fel egy biztonságos helyre… de ne a riasztó kezelője mellé ragassza 🙂
„Nem tudom a jelszót. Minek az egyáltalán? Hát én már arra nem emlékszem…”
Ez a „lemondó jelszó” az, amit a szerződéskor adott meg. Nem a riasztó kódja, hanem egy telefonos azonosító, amivel igazolhatja, hogy tényleg Ön hív minket. Ha riasztás van, ezzel tudja mondani: „Minden rendben, köszönöm, ne küldjenek járőrt.” Olyan ez, mint egy titkos kézfogás a távfelügyelettel. 😉
„Ki tudják kapcsolni a riasztót? Nagyon zavarja a szomszédokat.”
Sajnáljuk, de nem. A távfelügyeleti központnak nincs varázspálcája, amivel lecsendesíti a szirénát. Mi nem tudunk belenyúlni a rendszerébe, hiszen az Ön biztonságáról van szó. A szirénát csak Ön tudja kezelni – az applikációból vagy a kezelőpanelen. Ha bizonytalan, érdemes előre begyakorolni, hogy éles helyzetben ne kelljen kapkodni.
„Miért van az, hogy néha hívnak riasztás után, néha meg nem?
A protokoll: reggel 06:00 és este 22:00 óra között, ha a riasztás után az ügyfél 1 percen belül hatástalanítja a rendszert, a távfelügyelet nem hívja fel Önt feleslegesen. Este 22:00 és reggel 06:00 között viszont minden esetben telefonálunk, és a lemondó jelszót ilyenkor is mindig kérjük azonosításhoz. Ha Ön szeretné, hogy éjszaka ne zavarjuk ilyen esetben, ezt előre jeleznie kell felénk. Ugyanígy megbeszélhető az is, hogy téves riasztás vagy járőrkivonulás után mikor és milyen módon szeretne értesítést kapni.
„A kamerák képét Önök mindig látják?”
Van esetleg akiknél él az a kép hogy a távfelügyelet alatt a diszpécser egész nap a kamerák előtt ül, és kávézás közben lesi az udvart. Nyugodjon meg: a kamerákhoz csak riasztás esetén, és csak az Ön engedélyével férünk hozzá. Ráadásul, ha úgy érzi, hogy a kamera olyan területet is lát, amit nem szeretne megmutatni (például a medence mellett napozó családot), van megoldás: a maszkolás. Ez azt jelenti, hogy a kép bizonyos részeit fekete négyzetekkel kitakarhatjuk, így ezek örökre „vakfoltok” maradnak. A rendszer így is védi a házat – a magánszféra pedig sértetlen marad.
„Be tudnak jönni a házba, ha baj van?”
A járőr kizárólag akkor léphet be az ingatlanba, ha erre előzetesen meghatalmazás vagy kulcsátadás történt. Ha ilyen nincs, csak a külső ellenőrzést végezheti el. A távfelügyeleti központ alapvetően a riasztások koordinálására szolgál.
„Ha áramszünet van, akkor minden odavan?”
Szerencsére nem. A riasztók nagy része akkumulátoros tartalékkal működik, így egy áramszünet nem okoz gondot. Ráadásul a központ is azonnal jelzést kap, ha kimarad az áram, és értesítjük Önt. A riasztó ilyenkor is teszi a dolgát – mintha semmi sem történt volna.
„Miért hívnak fel riasztáskor? Már tudom, hogy téves.”
Azért, mert nekünk minden jelzés fontos. Nem tudjuk előre, hogy valódi veszélyről van szó, vagy csak a macska döntött le egy cserepes virágot. A telefonhívással gyorsan ellenőrizhetjük a helyzetet, és ezzel megelőzhetjük a felesleges járőrkivonulást.
Miért érdemes ezeket előre tisztázni?
Egy riasztási helyzet sosem kellemes, de sokkal gyorsabban és gördülékenyebben zajlik minden, ha Ön tisztában van az alapokkal. Ha kéznél van a jelszó, ha tudja kezelni a rendszert, és naprakészek az elérhetőségei, azzal saját magának is sok stresszt spórolhat meg.
✅ Tipp: írja fel a lemondó jelszót egy biztonságos helyre, ossza meg a családtagokkal, és néha gyakorolják együtt a rendszer kezelését. Így egy váratlan helyzetben sem érheti meglepetés.
✅ Tipp: Ha hosszabb időre elutazik, jelezze a távfelügyeletnek, és ellenőrizze, hogy a rendszer teljesen működőképes-e indulás előtt.
✅ Tipp: Ha gyakran téves riasztást okoznak háziállatok, kérje telepítőjétől a rendszer finomhangolását – ma már sok érzékelő „állatbarát” módot is tud. ( esetleg a kert rendszeres karbantartását. A növények a nagy szélben is tudnak galibát okozni)
✅ Tipp: Időnként ellenőrizze, hogy a kültéri kamerák lencséje tiszta-e (pókháló, falevél, por), hogy vészhelyzetben is jó legyen a képminőség.
A távfelügyelet nem mindenható, de a legfontosabb pillanatokban ott van, hogy segíteni tudjon. Gondoskodjon róla, hogy minden gördülékenyen működjön – a nyugalom megfizethetetlen.